Inni, vagy nem inni, ha inni, akkor mit inni? – folyadékpótlás edzés közben

Szimplán szomjoltás vagy többről van szó? Víz, gyümölcslé, Ice Tea, izotóniás ital vagy L-Carnitine-nel turbózott üdítő? Netán egy Red Bull, mely szárnyakat ad? Mi lehet a legjobb megoldás edzés előtt, közben és utána?

Az, hogy edzés közben inni kell, az nem kérdés, hisz a folyadékveszteséget mindig pótolni kell, de az, hogy miből és mennyit iszol, az már egyáltalán nem mindegy! A folyadékpótlás típusát az edzés célja és az edzés intenzitása határozza meg.

Aki zsírégető céllal végez alacsony, illetve közepes intenzitású kardió típusú edzést, annak elsődleges szempontként az ital energiatartalmát kell figyelembe vennie. Bármiféle cukor tartalmú üdítő meghiúsítja a zsírégetést, mivel energiával látja el a szervezetet. Ha zsírégető edzést szeretnél végezni, akkor szóba jöhet szénsavmentes ásványvíz, L-carnitine-nel dúsított energiaszegény üdítőital és esetleg oxigénnel dúsított ásványvíz, lúgos víz.

Az L-carnitine-ről azt kell tudni, hogy hatását a felszívódás után fejti ki, ezért az edzés előtt legalább fél órával célszerű bevenni. A folyadékok könnyebben szívódnak fel, hosszabb edzések esetén jobban adagolhatók. Az ajánlott mennyiség gyakran képezi vita tárgyát. Az viszont tény, hogy az 500mg-os tablettától a 3000mg-os ampulláig széles a választék.

Magas intenzitású és hosszú időtartamú terhelés estén már szóba jöhetnek olyan szénhidráttartalmú italok is, melyek a szervezet raktárainak kiürülését késleltetik és ezáltal magasabb terhelhetőségi szintet biztosítanak. Az extrém terhelést támogathatod koffein és/vagy taurin tartalmú készítmények fogyasztásával, viszont számolni kell ezek vízhajtó hatásával, ami a sók, elektrolitok és ásványi anyagok fokozott ürítését eredményezi, ami izomgörcsöt, savasodást okozhat. Előnye a fáradtságérzet elodázása, viszont ezzel párhuzamosan nő a sérülésveszély és a túlterhelés esélye. Ilyenkor célszerű izotóniás italokat fogyasztani, amelyek összetétele megegyezik a testnedvek összetételével, mert ugyanannyi szénhidrátot és elektrolitot tartalmaznak, mint a szervezetünkben lévő folyadék és így gátolják a teljesítménycsökkenést.

Testépítők, erőemelők edzés előtti itala lehet azon pre-workout készítmények sora, amelyek értágító, energetizáló és az izom bedurranását eredményező összetevőkkel rendelkeznek. Sok esetben nagy mennyiségben tartalmaznak szénhidrátot, kreatint, valamint a vér nitrogén-monoxid szintjét emelő faktorokat. A nitrogén monoxid fokozókról és hatásukról >>>itt<<< olvashatsz.

A folyadékvesztést fokozza a magas páratartalom és hőmérséklet, de hideg időben is nagy a jelentősége a megfelelő minőségű és mennyiségű folyadék bevitelének.

 

 

 

 

 

Hozzászólás beküldése

Az e-mail címedet soha nem tesszük közzé/osztjuk meg másokkal. A szükséges mezőket * jelzi.

A hozzászólásod beküldésével automatikusan hozzájárulsz az oldal adatvédelmi szabályzatának elfogadásához.